گزارش كارآموزی بررسی حسابداری شهرداری

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات 77
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

گزارش كارآموزی بررسی حسابداری شهرداری در 77 صفحه ورد قابل ویرایش

پیشگفتار

تهران كه از سال1210 هـ .ق. آقا محمد خان قاجار آن را به پایتختی برگزید در طول حیات سیاسی- اجتماعی خود چنان رشد سریع و غافل گیرانه ای داشت كه كمتر كسی چنین تصوری برایش ممكن بود. تهران امروز كه به عنوان یكی از ابر شهرهای دنیا محسوب می شود و جمعیتی بالغ بر ده میلیون نفر را در خود جای داده است، متأسفانه از گذشتة نه چندان دور خود، نشانه های كمی سراغ دارد.

تاریخچه تهران و شهرداری

تا سال 1284 هـ .ق. شهر تهران همچنان در حصار كهن شاه تهماسبی قرار داشت، و به حداكثر گسترش خود رسیده بود. افزایش روزافزون جمعیت ، كمبود زمین برای خانه سازی ، ایجاد و گسترش باغها و خانه های مسكونی در خارج حصار شهر، و سرانجام نیاز به شهری كه درخور پایتختی ایران باشد، ناصرالدین شاه قاجار را بر آن داشت تا اندیشة گسترش تهران را به مرحلة اجرا در آورد.

اجرای طرح توسعة تهران به عهدةمیرزا یوسف مستوفی الممالك صدراعظم و میرزا عیسی وزیر دارالخلافه گذاشته شد. دراین دوره بود كه شهرداری معنا پیدا كرده و آغاز به كار كرد. كه در دوران ناصرالدین شاه قاجار نام آن احتسابیه بوده و رییس آن نیز شخصی به نام محمد كریم خان مختار السطنه بوده است.

جمعی از معماران ایرانی و مهندسان خارجی زیر نظر یك مهندس فرانسوی به نام بهلر طرح توسعة شهر را مهیا ساختند برابر طرح تازه شهر تهران را حصاری هشت ضلعی با دوازده دروازه محصور می كرد.

كار توسعة شهر با ویران سازی با روی كهن، و پر كردن خندقهای دور شهر آغاز شد، و ایجاد باروی جدید و كندن خندقهای تازه به دور آن، و ساختن دروازه های نو بیش از ده سال به درازا كشید. تهران جدید یكباره از نظر وسعت چندین برابرشد. محیط شهر از سه كیلو متر به نوزده كیلومتر ، و وسعت آن از چهار میلیون متر مربع به بیش از هیجده میلیون مترمربع رسید. محله های قدیمی به تدریج توسعه یافت، و با گشایشی كه با افزوده شدن زمینهای تازه در كار شهر پدید آمد معابر ، باغها و خانه های جدید ساخته شد. بخش شمالی شهر از نظر آبادانی پیشرفت و سرعتی روزافزون داشت، اما در بافت شهر كهنة تهران دگرگونی اساسی پدید نیامد. مشكلات بزرگی چون بی نظمی، تنگی و باریكی و پرپیچ و خمی كوچه ها و معابر، تاریك بودن آنها در شب، خاك آلود بودن در فصلهای خشك ، و پر گل بودن آنها درزمستان و مشكلات بسیار دیگر همچنان در بخش كهنة شهر تهران موجود بود. اما در بخش شمالی شهر ایجاد خیابانهای تاره چون لاله زار، علاءالدوله و مریضخانه و چراغ گاز و بنای ساختمانها وپاركها و میدانها ی جدید چون پارك ظل السطان و عمارت مسعودیه، پارك و عمارت اتابك ، پارك امین الدوله، باغ وعمارت بهارستان و میدانهای توپخانه و مشق به تدریج به تهران چهرة یك شهر تازه بخشید.

همزمان با توسعة شهر و در سالهای پس از آن ابنیة مهمی چون تكیة دولت، دروازة دولت (درشمال ارگ در جای دروازة ارگ) سر در الماسیه، موزه یا تالار سالم، ساختمان گالری، اندرون یا فرح آباد و… در داخل محوطة ارگ. عشرت آباد، سرخه حصار و كامرانیه نیز در خارج از تهران ساخته شد.

درفاصلة سالهای 1248 تا 1309 هـ . ق. جمعیت تهران از 160000 تن به 250000 تن افزایش یافت. در همین سال شمار خانه های تهران به 18000 باب رسید كه از این تعداد 9000 باب آن در بخش جدید شهر ایجاد شده بود.

روند توسعة تهران در آغاز سدة چهاردهم هجری رو به آهستگی نها د تا جایی كه در طول پادشاهی مظفر الدین شاه یعنی از سال 1313 تا 1324 هـ . ق. به جز ساختمان قصر فرح آباد آن هم در خارج از حصار شهر، بنای قابل توجه دیگری در نهران ساخته نشد. و از آن پس نیز تا پایان دورة سلطنت سلسلة قاجار به سبب ناپایداریهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ، تهران نه تنها روبه آبادانی و گسترش نداشت، بلكه آنچه در طول سدة سیزدهم واوایل سدة چهاردهم هجری ساخته شده بود، روبه ویرانی و فرسایش نهاد.

نقشه های تهران

نخستین نقشه برداری فنی از تهران یك سال بعد از توسعة شهر یعنی از سال 1285
هـ .ق. آغاز شد. مهندسان مدرسة‌دارالفنون زیر نظر عبدالغفارخان نجم الملك مأمور انجام این كار گردیدند. كار نقشه برداری د رمراحل مختلف و با همكاری گروههای متفاوت در فاصلة سالهای 1285 تا 1309 هـ .ق. كه نقشه به چاپ رسید. ادامه یافت.

بررسی نقشة عبدالغفار خان، بهبودی وضع شهر سازی، ایجاد معابر و خیابانهای منظم، پیدایش میدانهای وسیع ، ایجاد پاركها و باغهای گسترده و بالاخره پدیدار شدن محلات كم تراكم از نظر ساختمانی را به خوبی آشكار می سازد. این بهبود و پیشرفت در بخش شمالی تهران بیشتر وچشمگیر تر بوده است. پس از این نقشه، نقشه های دیگری نیز از تهران تهیه گردیده، كه گسترش تدریجی تهران در آنها نشان داده شده است.

گذشته از این نقشة جامع ، نقشه های دیگر كه نمایانگر شهر تهران و حومة آن است، و نقشه ای كه ساختمانهای داخل ارگ تهران را نشان می دهد، موجود است. رفته رفته تهران به گسترش امروز رسید و به 22 منطقه تقسیم شد است.

كه منطقه 5 شهرداری تهران از سال 1358 و پس از انقلاب به عنوان یكی از مناطق 22 گانه تهران محسوب و شامل مناطقی همچون كن، اكباتان ، جنت‌آباد، شهران و … می باشد و جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در این منطقه سكونت دارند.

تعریف حسابداری

حسابداری بطور مختلفی بیان گردیده است ولی تعریفی كه در حال حاضر مورد قبول اكثر مولفان و متخصصان و اساتید این فن قرار گرفته است:

آنرا عبارت از: فن ثبت ، طبقه بندی وتلخیص فعالیتهای مالی یك موسسه در قالب اعداد قابل سنجش بپول وتفسیر نتایج حاصل از بررسی این ارقام دانسته اند و دفترداری عبارت از فنی است كه بوسیله آن عملیات پولی و عملیاتی كه دارای ارزش پولی است در دفاتر مخصوص ثبت شده بطوریكه همواره نتایج مشروحه زیر از آن حاصل گردد.

1- چه عملیاتی در یك موسسه انجام گرفته است.

2- نتبجه این عملیات در یك سال مالی چه بوده است.

3- وضع مالی موسسه دریك تاریخ و زمان معین چگونه است.

4- تفسیر و تجربه و تحلیل گزارشها و صورتحسابهای مالی

بطوریكه از تعریف فوق برمی آید، مرحله ثبت وطبقه بندی را دفترداری وتلخیص فعالیتهای مالی و تفسیر نتایج آنرا حسابداری میگویند. در حقیقت حسابداری جنبه علمی دفتر داری راتشكیل میدهد و شامل مراحل ثبت وطبقه بندیست.

دردفترداری مترادف از دفتر روزنامه برای ثبت و از دفتر كل برای طبقه بندی استفاده میشود.

تعریف حسابداری برای شهردرایها كه جزئی از حسابداری دولتی میباشد نمیتواند از حدود ضوابط بیان شده در تعریف فوق خارج باشد، منتها كلیه فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی و شهرداریها بر اساس قوانین ومقررات وآئین نامه های مربوطه امكان پذیر است و در نهایت در طبقه بندی وتلخیص فهالیتها اثر مستقیم خواهد داشت. به عبارت دیگر فن تركیب و تطبیق اصول وموازین متداول حسابداری از یك طرف با قوانین و مقررات مالی شهرداری از طرف دیگر اساس «اصول حسابداری شهرداریها در ایران» را تشكیل میدهد.
خصوصیات حسابداری شهرداری ها

حسابداری شهرداریها در مقام مقایسه با حسابداری بازرگانی جزئی از حسابداری دولتی میباشد و كلیه خصوصیات قائل شده در كتب و منابع مختلف حسابداری دولتی در مورد حسابداری شهرداریها نیز صادق است ولی حسابداری شهرداریها در مقایسه با حسابداری دولتی دارای ویژگی خاص میباشد.

دستگاه های اجرائی دولتی كه اعتبار بودجه برنامه ای آنان از محل اعتبار بودجه كل كشور تامین و پرداخت میگردد، ایجاد كننده تعهدات و پرداخت كننده هزینه های انجام شده خواهند بود و هزینه های انجام شده را دردفاتر خود ثبت مینمایند و در آمد دولت در دستگاه دیگری (خزانه داری كل) متمركز میگردد.

درصورتیكه در شهرداریها حسابداری در آمد و هزینه در یك واحد مالی مجتمع در دفاتر منعكس خواهد شد.

درآمد و هزینه

درصورتیكه دراثر یك فعالیت مالی افزایشی در سرمایه یك موسسه ایجاد گردد این افزایش در سرمایه را «درآمد» و در صورتیكه در اثر یك فعالیت مالی كاهش در سرمایه موسسه پدید آید این كاهش در سرمایه را «هزینه» گویند. درپایان دوره مالی حسابهای در آمد و هزینه موسسات بازرگانی كه بحسای موقت یا اسمی موسومند بحساب سود و زیان بسته خواهند شد تاسود یا زیان و در نهایت «ارزش ویژه» موسسه تعیین شود.

درصورتیكه در حسابداری شهرداریها بجای حساب سود وزیان از حسابی بنام حساب «در آمد و هزینه» جهت بستن حسابهای موقت و تعیین «مازاد» ویا «كسر» خالص استفاده میشود و در آمد شهرداری برای یك دوره مالی نسبت به هزینه های انجام شده همان دوره درقالب این حساب محاسبه ومشخص میگردد، شهرداریها با توجه به نوع فعالیت ووظایف قانونی خود از جمله موسسات خدماتی، غیر انتفاعی وفاقد سرمایه میباشند لذا مازاد خالص آنان در بودجه مصوبه سال بعد بعنوان مازاد تخصیص نیافته منعكس خواهدشد.
تحقق درآمد و هزینه و ایجاد تعهد

موسسات بازرگانی ، صنعتی ، خدماتی اعم از دولتی ویا خصوصی از یك سو عرضه كننده كالا وارائه دهنده خدمت میباشند واز سوی دیگر خود مصرف كننده ونیازمند كالاهای تولیدی و خدمات سایر موسسات بازرگانی و خدماتی خواهد بود، این مبادلات ، خدمت به خدمت ویا كالا به كالا ویا كالا به خدمت كه مبانی وبقای واحدهای اقتصادی

جامعه را تشكیل میدهد همواره برای یك طرف معامله ایجاد هزینه و تعهد و برای طرف دیگر موجب كسب در آمد خواهد بود ، بدیهی است این در آمد و هزینه زمانی تحقق خواهد یافت كه خدمتی انجام شده باشد ویا كالا و اموالی بتصرف در آمده باشد

وبدین ترتیب اعمال مالكیت برای طرف مقابل قطعی و محرز گردد.

– پرداخت

پرداخت آخرین مرحله از مراحل 9 گانه میباشد كه درازاء انجام كار یا ایجاد تعهد یا بعنوان كمك و اعانه ویاتحت هر عنوان دیگر از محل اعتبارات بودجه مصوب شهرداری در حق ذینفع از طریق تنخواه گردان یا بانك ویا در موارد بسیار استثنائی از طریق صندوقدار یا كسی كه پرداخت هزینه های بعهده اومحول میشود مكلف است در موقع پرداخت نسبت به هویت واهلیت دریافت كننده وجه وصحت واصالت امضاء حواله دقت های لازم را بعمل آورد واسناد و امضائی كه ذمه شهرداری را از دین مبری سازد از گیرنده وجه دریافت كند.

تعریف تنخواه گردان

تنخواه گردان عبارتست از وجوهی كه از محل اعتبارات مصوب برای پرداخت هزینه های جاری ازطرف ذیحساب در اختیار مامورین یا واحدهای ذیربط قرار میگیرد تا بتدریج كه هزینه های مربوطه انجام میشود اسناد هزینه تحویل ،مجدداً معادل همان اسناد وجه دریافت دارند.

انواع تنخواه گردان

با توجه به موارد اشاره شده در تعریف فوق كه عیناً ازدستور العمل صادره از طرف وزارت كشور استخراج گردیده است لزوم سه نوع تنخواه گردان در شهرداریها بشرح زیر ضروری بنظر میرسد:

1- تنخواه گردان حسابداری

2- تنخواه گردان پرداخت

3- تنخواه گردان مناطق و واحدهای اجرائی

تنخواه گردان حسابداری

تنخواه گردان حسابداری مبلغی است كه بنا به در خواست رئیس حسابداری ویا مدیر امور مالی و بموجب موافقت شهردار (ذیحساب) برقرار و از محل كلیه اعتبارات بودجه مصوبه بمنظور پرداخت هزینه های جاری وتعهدات سالهای قبل در اختیار واحد حسابداری قرار داده میشود.

میزان و مبلغ تنخواه گردان حسابداری معمولاً معادل میزان و مبلغ پرداختی سه ماه با توجه به پرداختی سال قبل كه از سه دوازدهم اعتبارات مصوب تجاوز نكند خواهد بود، یا بعبارت دیگر میزان تنخواه گردان حسابداری میبایست حداقل پرداخت های سه ماه شهرداری را كفایت نماید.

واگذاری تنخواه گردان حسابداری

ثبت عملیات مربوط به واگذاری تنخواه گردان حسابداری در دفاتر مالی شهرداری به ترتیبی خواهد بود كه ابتدا حساب بانكی در آمد بابت پرداخت تنخواه گردان حسابداری بستانكار وحساب اعتبارات تخصیصی بهمان مبلغ بدهكار میگردد سپس بر اساس اعلامیه بانكی مبنی بر انتقال مبلغ، فوق بحساب جاری هزینه حساب بانكی هزینه بدهكار وحساب تنخواه گردان حسابداری بستانكار خواهد شد، ثبت عملیات فوق الذكر به ترتیب زیر است:

اشتباهات

هر چند سیستم كار بانكها بطریقی است كه اشتباه در عملیات بانكی بندرت اتفاق میافتد با این همه این احتمال وجود دارد كه بانك بجای حسابجاری شهرداری حساب موسسه دیگری را بدهكار یا بستانكار نماید كه این خود باعث مغایرت در صورتحساب بانك دفاتر شهرداری میگردد.

ب) عملیاتی كه بوسیله شهرداری بحسابجاری منظور ولی دردفاتر بانك عمل نشده است.

پرداختها

ممكن است از طرف شهرداری چك یا چكهای در وجه ذینفع صادر شده باشد ولی تا تاریخ تنظیم صورتحساب بانكی هنوز به بانك ارائه نگردد وبحساب منظور نشده باشد اینگونه چكها را «چكهای معوق» مینامند.

واریزی ها

واحد حسابداری شهرداریها طبق اصول متداول بمحض پرداخت وجهی بحساب جاری شهرداری حساب بانك را در دفتر خود بدهكار می نمایند، در حالیكه ممكن است بانك با یك روز، تاخیر این مبلغ را بحساب شهرداری منظور نماید، دراینصورت صورتحساب واصله از بانك با دفاتر مالی شهرداری مغایر خواهد بود، اینگونه وجوه را وجوه بین راهی مینامند.

اشتباهات

درجریان عملیات مربوط به حسابداری از جمله ثبت عملیات بانكی ممكن است اشتباهات مختلفی رخ دهد و این امر مغایرت هائی را در پی خواهد داشت، بروز این گونه اشتباهات نیز موجب عدم تطبیق مانده طبق صورتحساب بانك و دفاتر شهرداری خواهد شد، از این لحاظ باید لااقل ماهی یكبار كلیه صورتحساب های بانك را با دفاتر تطبیق داده و اختلاف آنرا مورد رسیدگی قرار گیرد و نسبت به رفع آن از طریق دفاتر حسابداری اقدام شود، این اختلافات در گزارشی كه به صورت مغایرت بانك موسوم است منعكس و علل مغایرت جهت ثبت در دفاتر حسابداری مشخص شود.

طرز تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانكی در شهرداری ها

بمنظور تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانكی میبایست به ترتیب اقدامات مشروحه زیر بعمل آید.

1- كلیه چكها ی صادره از لحاظ شماره و مبلغ مندرج در آن با دفتر و صورتحساب بانك با ته سوش چكها مقایسه و باعلامت( ) مشخص گردد.

2- جمع بدهكار و بستانكار دفتر بانك وصورتحساب بانك مجدداً كنترل تا نسبت به مانده های تعیین شده اطمینان بیشتری حاصل گردد.

3- اقلام مندرج در ستون بدهكار و بستانكار دفتر با اقلام مندرج در ستون بدهكار و بستانكار صورت حساب بانك مقایسه و با علامت(‌) مشخص شود.

4- اقلام مندرج در دفتر بانك و صورتحساب بانك كه با علامت() مشخص نشده است مورد مطالعه قرار گرفته و ماهیت آنان معلوم گردد.

5- با تعیین ماهیت اقلام باز از لحاظ چكهای معوق، هزینه های بانكی، اشتباهات وغیر. …

نسبت به تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانك بمنظور پی بردن به علل اختلاف میان مبادرت، میشود، صورت مغایرت بانكی بطور مختلف تهیه و تنظیم خواهد شد، گاهاً مانده دفتری شهرداری را مبناء قرار داده و با افزایش و كاهش اقلام باز به مانده بانك خواهیم رسید، و بعضاً مانده طبق صورتحساب بانك را با مانده دفتر تطبیق میدهند و در حالت سوم مانده در دفاتر شهرداری بطور جداگانه و مانده طبق صورتحساب بانك نیز جداگانه اصلاح میشود تا مانده حقیقی حساب بانك درتاریخ تهیه و تنظیم صورت مغایر بانك بدست آید روش اخیر مطلوب ترین روشی است كه امروزه كاربرد بیشتری دربین حسابداران دارد.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *