بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال

دسته بندی شیمی
فرمت فایل doc
حجم فایل 423 کیلو بایت
تعداد صفحات 145
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

واژه روغن از دو قسمت «رو» و «غن» تشكیل شده است. «رو» از مصدر رفتن و روان شدن و «غن» به سنگ عصاری گفته می‌شود. این برمی‌گردد به گذشته دور، زمانی كه دانه‌های روغنی را در زیر سنگ عصاری (سنگ فشارنده و عصاره‌گیر) كه توسط اسب عصاری چرخانده می‌شد، له كرده و آنچه را كه از زیر سنگ خارج و جاری می‌شد «روغن» می‌گفتند بنابراین روغن یعنی «روان شده از غن».

فهرست مطالب

فصل اول: شناخت، طبقه ‌بندی و كاربرد روغن‌های روانساز

1-1 ) مقدمه……………………………………………………………………2

1-2 ) روغن موتور…………………………………………………………….10

1-2-1) تولید روغن موتور…………………………………………………..12

1-2-1-1) فرآیند هیدرو تریتینگ………………………………….15

1-2-1-2) بهینه سازی فرآیند…………………………………….19

1-2-1-3) مقایسه فرآیندهای HT‌ و SE……………………22

1-2-1-4) مقایسه اقتصادی روش‌های HT‌ و SE…………25

1-2-1-5) كنترل كیفیت محصول……………………………..27

1-2-1-6) نگاهی به آینده……………………………………….28

1-2-2) روغن‌های موتور پایه سنتیتیك………………………………30

1-2-2-1) انواع روغن‌های سنتیتك…………………………….30

1-2-2-2) تاریخچه روغن‌های سنتیتك…………………………31

1-2-2-3) علل پیدایش و روی آوردن به روغن‌های سنتیتك33

1-2-2-4) نقش روغن‌های سنتیتك در اقتصاد سوخت….34

1-2-3) طبقه بندی‌ها و استانداردهای روغن……………………….34

1-2-3-1) طبقه بندی روغن‌ها بر حسب ویسكوزیته………36

1-2-3-2) طبقه بندی روغن‌ها بر حسب كارائی…………….42

1-2-3-2-1) طبقه بندی API‌ برای روغن موتور…………..47

1-2-3-2-2) طبقه بندی روغن‌ها توسط مراجع نظامی….49

1-2-3-2-3) طبقه بندی CCMC…………………………….51

1-2-3-2-4) طبقه بندی روغن موتور توسط سازندگان خودرو52

1-2-4) طبقه بندی روغن‌های دو زمانه………………………………54

فصل دوم: مشخص سازی روغن‌های روانساز و مستعمل از لحاظ تركیب

2-1) كلیات………………………………………………………………….60

2-1-1 ) پاکسازی محیط زیست از آلودگی روانکارها………….60

2-1-2 ) حفظ منابع با ارزش نفتی………………………………63

2-2) روغن‌های روان كننده و نقش آن‌ها……………………………64

2-3) شناخت هیدرو كربورهای روغن پایه……………………………66

2-3-1) گروه پارافینیك………………………………………….67

2-3-2) گروه نفتنیك…………………………………………….68

2-3-3) گروه آروماتیك…………………………………………69

2-4) روغن‌‌های مصنوعی………………………………………………..71

2-5) مواد افزودنی روغن موتور……………………………………….72

2-6) تعاریف………………………………………………………………85

2-7) آنالیز خوراك ورودی برای بازیابی روغن………………………88

فصل سوم: روش‌های بازیابی روغن مستعمل

3-1) روش اسید و خاك رنگبر…………………………………………..94

3-1-1) روش پوكولاسیون……………………………………….98

3-1-2) روش تماسی……………………………………………..99

3-2) بازیابی به روش ماتیس………………………………………….99

3-3) روش IFP…………………………………………………………..101

3-4) روش استخراج و انعقاد به وسیله حلال آلی……………….103

3-4-1) معیارهای انتخاب حلال……………………………..107

3-4-1-1) درصد لجن تشكیل شده………………………….107

3-4-1-2) سرعت ته‌نشینی…………………………………..107

فصل چهارم: مواد و روش‌ها

4-1) مواد……………………………………………………………………110

4-1-1) روغن مستعمل………………………………………….110

4-1-2) حلال‌ها……………………………………………………..111

4-2) وسائل و دستگاه‌ها………………………………………………..111

4-3) آزمایش‌ها…………………………………………………………112

4-3-1) جداسازی مواد با نقطه جوش پایین از روغن مستعمل…………………………………………………………………………….112

4 -3-2) تعیین درصد ناخالصی‌های جدا شده برای هر حلال در نسبت‌‌های مختلف113

4-3-3) منحنی ته‌نشینی…………………………………………………….115

4-3-4) بررسی KOH و تعیین مقدار بهینه آن………..117

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1) درصد ناخالصی‌های خشك جدا شده بوسیله حلالهای مختلف….119

5-2) اثر دما………………………………………………………………..121

5-3) منحنی ته‌نشینی………………………………………………….123

5-4) اثر KOH‌………………………………………………………….127

مراجع…………………………………………………………………………131

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.