مقاله درمورد بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شركت وزین بار پس از بكارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM

دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 127 کیلو بایت
تعداد صفحات 23
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

*مقاله درمورد بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شركت وزین بار پس از بكارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM*

«به نام خداوند بخشنده مهربان»

پیشگفتار:

این پیشنهاد تحقیق (proposal) بعنوان بخشی از درس روش تحقیق، تلاش می كند تا با استفاده از مطالب درسی و رهنمودهای عنوان شده توسط استاد؛ به ارائه پیشنهاد تحقیقی كه موضوع پایان نامه تحصیلی است كمك كند و إن شاء اللّه مقدمه فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی دیگر گردد.

ویژگی هایی كه یك موضوع تحقیق باید داشته باشد عبارتند از:

– موضوع مورد علاقه پژوهشگر

– موضوع باید بدیع باشد و مشمول دوباره كاری غیر قابل دفاع نباشد.

– موضوعات مدیریتی نباید ماهیت فلسفی و ارزشی داشته باشد، بلكه باید پژوهش پذیر باشد.

– اهمیت و اولویت تحقیقی به گونه ای باشد كه از نظر اقتصادی و اجتماعی و … قابل توجه باشد.

– پژوهشگر باید توانایی تخصصی لازم را دارا باشد.

– منابع مادی و اطلاعاتی باید در دسترس باشد.

– تحقیقی از نظر عملی و نظری مقرون به صرفه باشد.

و در نهایت اینكه موضوع باید مشكل مدار باشد و نتایج آن لا اقل برای یك سازمان مفید باشد. با توجه به موارد فوق موضوعی انتخاب شده است كه در حال حاضر یكی از مباحث روز شركت هایی است كه با امر مدیریت سیستم های كیفیت سروكار دارند.

و برای مشخص تر شدن محدوده انجام كار، این موضوع فعالیت های یك شركت حمل و نقل فوق سنگین (شركت وزین بار) را كه در حال حاضر از سیستم مدیریت كیفیت ISO 9001:2000 استفاده می كند را بررسی می نماید.

انجام چنین پژوهش هایی می تواند به مثابه یك گزارش توجیهی برای بكارگیری یا عدم بكارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM باشد.

مقدمه:

در شرایط نوین جهانی كه پیشرفتها باعث تغییرات سریع در كلیه امور و فعالیتها و دانش انسان به خصوص در زمینه فن آوری و مدیریت شده است، افق های جدیدی باز شده و نیازهای تازه به وجود آمده است.

جایزه كیفیت كه بر اساس نتایج مدلهای آماری ارائه می گردد می تواند باعث ارزیابی سازمانی و برنامه های استراتژیك به كارگیری روشها و تكنیك های خود ارزیابی، بهبود دایمی، الگوبرداری و… شود.

لذا به این دلیل كشورهای زیادتری در دنیا در پی ایجاد جایزه ملی كیفیت می باشند و در این بین كشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

اولین بار ایده جایزه ملی كیفیت در سال 79 همزمان با برپائی دومین كنفرانس مدیران كیفیت توسط انجمن مدیریت ایران مطرح و به دنبال آن كمیته هایی مركب از كارشناسان و صاحب نظران در ارتباط با تشویق و ترغیب اعضاء انجمن مدیریت كیفیت ایران تشكیل شد تا از این طریق ابتدا در بین اعضاء و سپس نسبت به گسترش آن در سطح جامعه حركتی آغاز گردد. این كمیته با تركیبی مناسب تشكیل شده و جلسات آن برگزار گردید كه ماحصل آن تدوین آیین نامه جایزه كیفیت و روش اجرایی اعطاء و پیشنهاد آن بود.

سرانجام روز 18 آبان ماه بعنوان روز ملی كیفیت انتخاب شده شورای عالی استاندارد در یكصد و دومین جلسه خود در تاریخ 15/3/80 طراحی جایزه ملی كیفیت توسط این شورا را تصویب كرد و اجرای آن را به مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سپرد.

رویكردی نوین در كیفیت

كیفیت:

كیفیت در سازمانهای جهانی هرگز یك چیزی تجملی نبوده است. این سازمانها همواره بدنبال تعریفی كاربردی بوده اند و تلاش كرده اند آن را از تصورات ذهنی خارج كنند.

امروزه كیفیت به مفهوم انطباق با نیازمندیها است. اما با این نكته كه اندازه گیری آن امكان پذیر باشد. كیفیت از مفهوم محصول گرا به خدمت گرا تحول یافته است و دیگر یك مقوله صرفاً مهندسی نیست و تمامی پرسنل سازمان را با هر وظیفه و مسئولیت پوشش می دهد.

روند الزامات ایجاد شده در بازار به سمتی است كه از سازمانها می خواهد تعریف خود را از كیفیت روز به روز فراتر ببرند.

سطح رقابت در بازار خواسته ها و انتظارات مشتریان را تغییر داده و در نتیجه كیفیت یك مفهوم پویا بخود گرفته است. جوران در این زمینه می گوید، كیفیت تنها واژه ای است كه در دو دهه گذشته مفهوم آن بشدت تغییر یافته است. هرچند خود واژه ثابت مانده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.