گزارش کاراموزی شركت ایران سازه

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات 28
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

گزارش کاراموزی شركت ایران سازه در 28 صفحه ورد قابل ویرایش

آشنایی با مکان کار آموزی

تاریخچه فعالیت و سابقه شرکت

شرکت ریخته گری آلومینیم ایران خودرو ( سهامی خاص ) در تاریخ 7/6/79 تحت شماره 165670 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است .

طبق ماده 3 اساسنامه موضوع فعالیت شرکت عبارتست از :

الف- طراحی ، مهندسی ، تحقیق ، تولید ، خرید و فروش هر نوع قطعات ریخته گری یا ماشینکاری شده آلومینیومی و غیر آلومینیومی .

ب- خرید و فروش ، صادرات و واردات مواد اولیه اعم از مصرفی یا تولیدی ، خدمات پس از فروش و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات و ابزار آلات مربوط به قطعات ریخته گری .

ج- ماشین کاری قطعات آلومینیومی .

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت به مبلغ یک میلیون ریال و منقسم به یک هزار ریالی می باشد . 97% سهام شرکت متعلق به شرکت گسترش صنایع ایران خودرو و سه درصد باقیمانده در اختیار اعضاء هیئت مدیره می باشد .

مدیران و اعضاء هیئت مدیره

طبق احکام صادره توسط مدیریت محترم عامل شرکت گسترش صنایع ایران خودرو اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت به شرح ذیل می باشند :

الف – آقای مهندس عبدالعظیم سعدیان ( مدیر عامل و عضو هیئت مدیره ( موظف ))

ب- آقای مهندس محمد رضا شمشیری میلانی ( رئیس هیئت مدیره ( غیر موظف ))

ج- آقای نادر محمد پور ( نائب رئیس هیئت مدیره و مدیر مالی – ادارای ( موظف))

د- آقای مهندس مجتبی عطا منش ( عضو هیئت مدیره و مدیر پروژه ساوه ( غیر موظف ))

ه- آقای مهندس محمد جواد نجفی ( غیر موظف ))

کارکنان شرکت

شرکت دارای دو بخش اصلی تولید و پروژه می باشد . که در بخش تولید با احتساب نیروهای پیمانکاری حدود 210 نفر و در بخش پروژه در حال حاضر شامل نیروهای ذیل می باشد :

الف – مدیر پروژه ساوه ( یک نفر )

ب- بخش برنامه ریزی و کنترل پروژه ( یک نفر )

ج- مسئول فنی طرح ( یک نفر )

د- مسئول سایت پروژه ( یک نفر)

ه- بخش ادارای – مالی و خدمات ( هفت نفر )

جنبه های قانونی

با توجه به تاریخ ثبت شرکت تاکنون موفق گردیده است جواز تاسیس از وزارت صنایع استان تهران دریافت نموده و با توجه به محل کارخانه آن را به استان مرکزی انتقال دهد . همچنین در حال حاضر اقدامات خاصی در زمینه مسائل مربوط به زیست محیطی به عمل آمده است و با توجه به برنامه زمان بندی این امر از اولویت های برنامه کاری مدیریت شرکت می باشد . بدین منظور سعی شده است محل اجرای طرح احداث کارخانجات ریخته گری آلومینیم در محدوده خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران تعیین و ماشین آلات مورد نیاز بر اساس آخرین استانداردهای موجود انتخاب شده و سعی شده است جنبه های زیست محیطی ت حد استانداردهای موجود کشور رعایت شود .

تاسیسات و امکانات

واحد تولیدی شرکت در حال حاضر در محل کارخانه ایران خودرو مشغول تولید سر سیلندر UX 9 و بلوک سیلندر UX پوسته کلاچ UX می باشد و بقیه دستگاه ها و ماشین آلات خریداری شده یا در دست خرید در محل کارخانه ساوه نصب و راه اندازی خواهند شد . دفتر شرکت نیز در خیابان ملاصدرا ،ساختمان ملاصدرا ، طبقه چهارم واقع شده است .

سابقه مالی

آخرین صورت مالی شرکت ( قبل از ادغام ) مربوط به مهر ماه 80 به پیوست می باشد .

فهرست مطالب :

فصل اول:
معرفی واحد تولیدی

فصل دوم:
نمودارها و نقشه ها

فصل سوم:
زمانسنجی

شركت ایران سازه

1.معرفی واحد تولیدی:

این شركت در سال 1363 تاسیس و از سال 1374 به طور رسمی شروع به كار كرده است.

تعداد كاركنان و پرسنل این شركت در حال حاضر 84 نفر میباشد كه دائما در حال تغییر است.

مالكیت این كارخانه در دست بخش خصوصی است(سهامی خاص).

این شركت در حال حاضر برای شركت های اپكو، سازه گستر، گروه بهمن، یك شركت ایتالیایی به نام(VMC) قطعه تولید می كند.

میزان تولید و رود تولید در این شركت بسته به شرایط موجود، نوع قطعات و كالای تولیدی و نیز بسته به درخواست های متفاوتی كه دریافت می كند متفاوت است. اما در مورد قطعه انتخابی كه سه راهی ترمز پیكان می باشد میزان تولید روزانه حدودا به 1400 عدد میرسد.

این كارخانه در رشت، كیلومتر 5 جاده پشت به انزلی واقع شده است.
معرفی محصولات تولیدی شركت ایران سازه

سفارشات ساپكو:

1. مجموعه سیبك بغل شاسی پیكان
2. سه راهی ترمز پیكان
3. سه راهی ترمز پژو(405)
4. سه راهی ترمز(دو مداره)
5. پیچ كور كن
6. میل پمپ پایین كلاچ
7. واتر پمپ

سفارشات سازه گستر:

1. مجموعه قفل كننده زانتیا،GLX
2. وزنه تعادل زانتیا،GLX
3. قلاب بكسل زانتیا،GLX

سفارشات گروه بهمن:

1. مجموعه جغجغه مزدا
2. سه راهی ترمز مزدا
3. دوراهی ترمز مزدا
4. لوله اتصال ترمز مزدا
5. مهره كمربند ایمنی مزدا
6. بوش پیچ جعبه فرمان
7. پایه دسته موتور

سفارشات اپكو:

1. مجموعه واسطه شیر فلكه 38 میلیمتری
2. مجموعه واسطه شیر فلكه 45 میلیمتری
3. مجموعه صافی سوخت
4. مجموعه فیلتر باك
5. سه راهی ترمز مینی بوس

سفارشات شركت ایتالیایی(VMC):

1. سه راهی 40 G
2. سه راهی 35 G
3. سه راهی 25 G
4. زانویی 90 R
5. زانویی 40 R
6. زانویی 20 R
7. گلدانی 90 R
8. گلدانی 40 R
9. گلدانی 20 R
10. بدنه 25 RH
11. درپوش 25 RH
12. قطعه 90 R
13. كله فیلتر بزرگ
14. كله فیلتر كوچك
15. شیپوری
16. 135-40R
17. 12-40R
18. 3CSL
19. 2 CSL
20. 1 CSL
21. 05 CSL
22. PRAKTIK
23. 39VTDM

قبل از شرح فرآیند ها به معرفی مختصری از سوله ها و كارهایی كه درآنها انجام می گیرد می پردازیم.

شركت در كل 4 سوله دارد كه به صورت زیر می باشند.

1.سوله فورج و دایكاست:

همان طور كه از اسم آن پیداست تمامی كارهای مربوط به پرس كاری و دوربری و غیره در این قسمت انجام می شود. بعضی از دستگاه های مورد استفاده عبارتند از:

دایكاست
پرس ضربه ای 100 تنی
پرس ضربه ای 25 تنی
اره دیسكی

2. سوله سایت تولیدی اصلی:

كه كارهایی از قبیل تراشكاری، ماشینكاری، مونتاژ، بسته بندی، سوهان كاری و كنترل نهایی در این قسمت انجام می شوند. بعضی از دستگاه های مورد استفاده عبارتند از:

1. دستگاه تراش CNC
2. دستگاه های تراش معمولی
3. سری تراش
4. رولور روسی(سری تراش 6 محوره بدون دنباله)
5. دستگاه CNC تمام اتوماتیك
6. دریل ستونی
7. پرس دستی

3.سوله ریخته گری:

كارهای مربوط به ریخته گری، ذوب و قالب گیری در این سوله انجام می شود.

4.انبارهای هوای آزاد

در كار مورد مطالعه من فرآیندهای اول تا سوم در بخش فورج و دایكاست و بقیه فرآیندها در سایت تولید اصلی انجام می شوند. البته فرآیندهای شستشو و اكسید زدایی در خارج از سوله ها و در حیاط انجام م گیرند.

5.شرح فرآیند

1.برش میلگرد:

در این عملیات میلگردها در ابعاد معینی توسط دستگاه(اره دیسكی و فیكسچر) بریده میشوند به این صورت كه ابتدا ارتفاع و محل تكیه گاه تنظیم می شود و بعد میلگرد به داخل فیكسچر هدایت می شود. بعد از آن قرار تنظیم و فك های فیكسچر محكم می شود.

و سپس عملیات برش میلگرد انجام می شود. قطعات بعد از بریده شدن از باریكه ای شیب دار وارد یك پالت می شوند.

قطعات در هر 10 عدد یك برا توسط اوپراتور كنترل مزن و ابعاد می شوند و بعد در پالت های 150 تایی در كنار دستگاه انبار می شوند.

در این عملیات باید دقت شود كه هدایت میلگرد به داخل فیكسچر كاملا به صورت آرام و یكنواخت باشد تا از هرگونه ضربه زدن به قرار و تنظیم خارج شدن آن جلوگیری شود.

2.سرخ كردن و فورج قطعه:

در این مرحله پالت های ذخیره شده از مرحله قبل توسط اوپراتور حمل و در تشطی كه از زمین حدودا 20،1 متر فاصله دارد ریخته می شود و بعد توسط شعله گا تا دمای 650 درجه سانتی گراد به مدت 5 دقیقه حرارت داده می شود.(تا حدی كه رنگ قطعه بین خرمایی و قرمز روشن باشد). سپس اوپراتور قطعات را به ترتیب توسط انبری از تشط برداشته و از طرف سطح جانبی روی قالب مربوطه در دستگاه قرار می دهد(پرس ضربه ای 100 تنی) و عملیات فورج آغاز می شود. عمل فورج توسط پدالی كه در زیر پای اوپراتور قرار دارد انجام می شود، ولی باید دقت كرد كه پدال فوورا به حالت اول برگردد، در غیر این صورت موجب ضربات پیاپی پرس شده كه برای اوپراتور خطر ساز است.

اوپراتور هر 10 الی 15 قطعه قالب را روغن كاری و براگیری كرده تا از چسبیدن قطعه به قالب و باقی ماندن ذرات در قالب جلوگیری كند.

باید دقت شود كه قطعه زیاد گرم یا سرد نشود، چون در این صورت ابعاد قطعه تولیدی كم و زیاد می شود و نیز ممكن است به شكستن قطعه بینجامد.

بعد از اتمام عملیات اوپراتور با انبری كه در دست دیگر دارد قطعه را برداشته و در یك سراشیبی كه به پالتی منتهی می شود می اندازد و بعد پالت ها را در كنار دستگاه قرار می دهد.

نكته ای كه باید اشاره كرد این است كه منظور از پرس 100 تنی نیرویی كه دستتگاه در آن نقطه وارد می كند برابر 100 است در صورتی كه وزن خود دستگاه بیشتر از چند تن نمی شود.

این نیروی 100 تنی برای قطعات مختلف قابل تغییر است. برای مثال در قطعه سه راهی ترمز پژو از ضربه 65 تنی و در سه راهی ترمز پیكان و دومداره از تمامی 100 تن استفاده می شود.

14.كنترل نهائی تولید و بادگیری:

در این قسمت قطعات را روی میز ریخته و توسط اراتوری به ترتیب چك می شوند. چنان چه زائده یا براده ای مشاهده شد آن را توسط شلنگ هوا از قطعه جدا می كنند یا به اصطلاح بادگیری می كنند.

15.بسته بندی:

قطعاتی كه كنترل نهایی روی آنه صورت گرفته به قسمت بسته بندی انتقال داده می شوند. در این مرحله ابتدا قطعات را در پلاستیك های 50 تایی میریزند و در آنها را منگنه می زنند. سپس كارتن هایی را آورده و ته آنها را منگنه می زنند و بعد در هر كدام از كارتن ها 3 بسته 50 تایی از پلاستیك ها قرار می دهند. سپس در كارتن را چسب و منگنه زده و بعد از اتمام بسته بندی به انبار می برند.

4-3 روش كلی برنامه ریزی و جایابی كارخانه را توضیح دهید ؟

بررسی مقدماتی : در مرحله مقدماتی فرایند برنامه ریزی ، معمولا یك بررسی تحقیقی به منظور یافتن مكانهای مناسب جهت جایابی كارخانه انجام می گیرد. در مورد بعضی از انواع ، تجهیزات ، ملاحظات مناسب معین محیطی یا ملاحظات كارگری ، مهم و با اهمیت است. برای مثال كارخانه های نوشابه سازی احتیاج ضروری به آب تمیز دارند. همچنین سازندگان هواپیما حتما باید در نزدیكی محل پیمانكاران دیگری مستقر شوند. تولید كنندگان آلومینیوم احتیاج به مقدار قابل توجهی نیروی الكتریكی دارند.

صورت بعضی از منابع عمده و عوامل محلی كه باید در جایابی كارخانه مدنظر قرار گیرند ، در زیر آمده است:

منابع اطلاعاتی : مدیریت پس از شناختن عوامل اصلی برای یافتن محلهای جغرافیایی دیگر كه با نیازهای او مرتبطند ، به تحقیق می پردازد. مسلما در بررسی بعدی ، شیوه های غیر صحیح حذف می شوند . این همه اطلاعات از كجا می آید؟ اطاقهای بازرگانی محلی وادارات صنایع استان ، نوشته هایی تهیه می كنند كه امكانات توسعه در شهرهای مختلف و جوامع محلی را به آگاهی همه برسانند. به عنوان مثال در خارج از كشور، وال استریت ژورنال و نشریات متعدد بازرگانی ، حاوی آگهیهایی هستند كه از طرف مقامات شهری و جوامع ارائه می شوند كه در آنها دادوستد و بازرگانی تشویق واز آن حمایت شده است.

وزارتصنایع سنگین ، وزارت صنایع ، وزارت بازرگانی ، وزارت معادن و فلزات ، صنایع كوچك و مركز آمار جمله منابعی هستند كه اطلاعات عمومی و تفصیلی را درباره محلهای استقرار كارخانه ها ، وسایل و تجهیزات منتشر می كنند . این اطلاعات شامل جزئیات كارگری ، وسایل حمل و نقل ، تصویری از انواع بازرگانی موجود و اطلاعات مشابه می باشد.

تحلیل جزئی : بررسی مقدماتی ، معمولا محلهای قابل انتخاب را كاهش می دهد. در این مرحله بررسی جامعتر به دنبال می آید . در هر محل بالقوه مناسب ، می توان یك بررسی كارگری برای ارزیابی وجود مهارتهای محلی انجام داد. در جایی كه عكس العمل محلی نا معلوم به نظر برسد یا در جاهایی كه نیروی عكس العمل مصرف كننده محلی ، قابل تردید است ؛ مطالعات تجربی یا بررسیهای منظم و دقیقی می توان انجام داد.

عكس العمل جامعه محلی ، مهم است ، مثلا در مورد تصمیم گیری برای استقرار یك راكتور اتمی ، یك مجموعه تفریحی ، یك بانك بازرگانی ، یك زندان دولتی یا یك رستوران ، برای ارزیابی برخوردهای موجود و تعیین خط مشی هایی كه مقبول جامعه محلی باشد روشهای بررسی تحقیقی مفید خواهد بود.

برای بسیاری از صنایع ، تصمیم نهایی بر محور هزینه های حمل و نقل دور می زند. چنانچه بعد ار بررسی مقدماتی ، محلهای باقی مانده دارای شرایط یكسانی باشند ؛ موسسه ای كه از مواد خام خود یا بازار محصول خود دور باشد باید هزینه بیشتری را برای حمل و نقل متحمل شود . تجزیه و تحلیل حمل و نقل ، مهممترین عاملی است كه در آن الگوهای انتخاب محل از اولویت بالایی برخودارند .

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.